RAPPORTER från Kryssningen 2010 ------------------------------- 28 MARS 2010. CAP VERDE Hej, alla! I morse strax fore gryningen kunde vi se ljus fran Cap Verde, vars oar vi passerade under formiddagen. Det ar forsta gangen vi ser land sedan vi lamnade Brasilien for fyra dagar sedan. Men forst i overmorgon kommer vi fram till Santa Cruz. Det ar en sarskild kansla det har att sitta pa dack pa natten och glo over havet. Fast nu ar inte vindarna varma langre, mer ljumna och tidvis aven svala. Vi far ju norrut. Har ombord gar allt sin stilla gang. Alla passagerare har ett s.k. Costa-card, som ar allt. Inga kontanter forekommer, man betalar med kortet, vilket sedan automatiskt dras fran ens kreditkort vid kryssens slut (huga). Varje gang man gar i land lases kortet av och varje gang man gar ombord. Nar man gar ombord blir bagage och en sjalv rontgad, sa man inte medfor farliga saker, sasom t.ex. sprit. Sprit skall namligen inhandlas i skeppets barer, inget pa att hutta i hytten har, inte! De stackars anstallda utan rang, sasom hyttstadarna, som benamns steward, jobbar 7 dagar i veckan (som vanligt till sjoss). De ar till storsta delen ungdomar fran Brasilien, som ler vanligt och ser sa trotta ut att ogonen hanger som sladdlampor. Av doma av den obligatoriska dricksen ($9 om dagen!), tjanar de himskandes bra, men jag undrar jag...... Mat finns standigt att tillga. Det ingar i resans pris. Om allt annat ar stangt, finns pizza. En slags tunn pannpizza av laedertyp, som man kan roa sig med att forsoka skara i. Troligen den samsta pizza jag har atit. Pa ett italiensk fartyg, registrerat i Genova. Sjomanskapet ar det val ocksa lite si och sa med. Man raknar ofta fel pa tid och avstand mm. Salunda raknade man fel pa 2 timmar vid passagen av ekvatorn. Varav 1 timme berodde pa att man glomt tidsomstallningen nar man far osterut. Man anvander heller inga sjotermer, sasom t.ex. styrbord och annat som kan forvirra de 3.000 landkrabbor, som man transporterar till Europa. Av de 3.000 passagerarna ar knappt 100 engelsksprakiga! Resten snackar tyska, italienska, brasilianska, spanska mm. Jag har hittat 9 svenskar och en finlandare ombord. Alla passagerare uppfor sig som om de vore stenrika, vilket de icke ar. De allra rikaste uppfor sig dock icke sa. Lite fakta for tabellbitare> Fartyg: Costa Magica, Genova Marsfart: 17-18 knop. Vi far se vad det blir i april. Langd: 272 meter Max 3.470 passagerare 1.358 passagerarhytter 1.030 besattningsman 14 deck (for passagerare, fler under vattennivan) Byggd 2004 ******* I dag har det varit ovanligt blasigt. Vagtopparna har varit vita och lamnat efter sig vitt skum pa havsytan, sasom om nagon hallt diskmedel i oceanen. Det ar nog darfor det kallas Yes pa vattnet (OK - lagvattenmarke) Ha det till nasta gang! Halsningar fran 20 grader 06' N 22 grader 36' W Lasse. -----------------------------------------------------------------------------------